July 23, 2009

Sekitar berkhidmat di Pejabat Belia dan Sukan?

Alhamdulillah tamat sudah perkhidmatan aku di Pejabat Belia Sukan Daerah Timur Laut, Penang. Kali ni aku nak cerita sedikit sebanyak pengalaman aku semasa mengikuti program yang diajurkan oleh pihak pejabat. Yang paling aku sedih banyak program dibuat pada hari cuti iaitu sabtu dan ahad. Bukan pe, aku nak keluar jalan Allah nak cas iman aku. Jadi sepanjang aku dok berkhidmat kat pejabat tersebut aku jarang sekali dapat cuti kerana mengikuti program yang diadakan tiap-tiap minggu. Maka atas arahan majikan, terpaksa ikut walaupun dalam hatiku pada mulanya amat berat untuk mengikuti program setiap kali hendak diadakan. Bukan apa cuma takut aku akan terkesan dengan suasana yang tidak baik.

Pada kebiasaanya setiap program aku telah dipertanggungjawab oleh majikan untuk jadi fasilitator. Walaupun majikan aku ni seorang yang beragama Hindu tetapi dia amat menghormati aku terutama dalam bab agama. Tapi yang lawaknya kebanyakkan setiap hari, boss akan hantar mesej kat aku sekitar waktu subuh dengan katanya “ustaz, tolong punch kat I, I kena hantar Udik(nama anak dia) ke sekolah, masuk lewat sikit. Tq”. Emm entah nape dia selalu suh aku. Disaat aku mula masuk pejabat Belia dan Sukan, aku telah diberi gelaran ‘ustaz’ oleh boss dan staff-staff disitu. Memang aku rasa kelainan sangat disebabkan aku bukanlah seorang ustaz. Aku baru je nak start. So buat korang-korang tolong jangan panggil aku ustaz ye…aku ni tersangat jahil dan masih dalam belajar lagi dan lagi sehingga tiada lagi. Segala teguran amatlah dialukan untuk memperbaiki diri aku ni.

Di tempat perkhemahan pun sama, semua peserta panggil aku ‘ustaz’ walaupun aku bukanlah ustaz. Walaupun begitu, aku lebih suka bergaul dengan mereka termasuk ada diantara mereka yang gangster, kaki hisap rokok, mat rempit, kaki pukul cikgu sekolah dan macam-macamlah aku jumpa mereka ni. Tapi satu je dalam hati aku, aku cuba tengok kebaikan diorang ni. Walaupun mereka nampak muka jahat dan buat perkara jahat tetapi aku cuba cari kebaikan diorang. Mereka suka senyum, suka bekerjasama, hormat orang lain dan yang paling best mereka suka dengar aku cakap bab agama. Dengan cara aku tengok kebaikan orang lain, maka aku mudah mendekati mereka dengan kasih sayang serta dapat mendakwahkan perkara yang hak.

Dalam banyak program yang diadakan, salah satu program di Causarina Resort, Perak, terdapat kes kecurian yang melibatkan dua biji handphone dan wang telah hilang. Maka pada malam tu, pihak kami telah membuat spoke check untuk mendapat kembali barang yang hilang tersebut. Lawak juga rasanya jika fasilitator yang lain gerpak peserta untuk minum air yang kononnya aku buat air solat hajat. Pastu sorang-sorang peserta pergi minum air tu. Sebelum sampai ke tempat minum air, aku telah mengambil peluang untuk berbisik kepada peserta yang aku rasa mereka sangat percaya pada aku. Aku bisik kat mereka secara personal. “kalau kau ada nampak kawan-kawan kau ambik fon tu maka bagilah kat abg secara senyap, abang takkan pecah rahsia punya”. Begitulah lebih kurang ayat ala-ala menggoda. Lama juga ambik masa pujuk peserta ni. Lama kelamaan, disaat aku penat maka tiba-tiba datang seorang peserta ke arah aku: “ustaz, saya ada nampak kawan saya sembunyikan 2 biji fon kat belakang sana” tunjuk dia ke arah belakang bangunan tandas. Dalam hati aku sedaya upaya berbaik sangka kepada dia yang tidak mencurinya. Pelik jugak tengok dia pergi mendapat fon tersebut yang disembunyikan di tempat gelap malah di celah-celah batang pokok yang buruk. Takpelah yang penting aku merahsiakan perkara ni dari pengetahuan orang lain. Mungkin dia dah taubat maka tak perlu aku sebarkan keburukan dia kat orang lain termasuk fasilitator yang lain dan majikan sendiri. Akhirnya dapat jugalah dua biji fon yang agak mahal itu. Semua yang lain pelik tengok nape tiba-tiba peserta tu bagi kat aku. Aku pun naik hairan. Alhamdulillah sampai sekarang kes tu disembunyikan oleh aku.

Pernah juga satu malam, aku dan kengkawan yang jadi fasilitator telah memberi kesedaran pada peserta. Ala macam biasa kami akan sedaya upaya mengingatkan peserta untuk ingat segala kebaikan ibubapa yang diberikan. Aku plak pasang lagu jasa bonda dan lagu-lagu nasyid yang lain. Pastu mulalah aku pergi peluk budak lelaki sambil gosok belakang (tujuan nak suruh menangis lagi)..hihi.. Pastu.. aku terkejut ada budak lelaki terus pengsan kerana tidak dapat mengawal tangisan yang amat kuat. Tersebak-sebak pada mulanya and then pengsan sehinggalah pagi esok. Huuu naik pucat muka aku dan fasilitator lain.

Pada kebiasaannya juga, selepas aku mengimami solat maghrib dan doa, aku akan mengisi kekosongan program dengan membuat ziarah dari khemah ke khemah. Ala-ala zaman Nabi s.a.w dan sahabat r.a. Aku bergerak dari khemah ke khemah untuk bercakap tentang agama, cakap kebesaran Allah dan memberi nasihat. Semua ini aku sudah terlatih semasa aku keluar di jalan Allah. Tiada daya upaya aku nak lakukan melainkan dengan izin Allah s.w.t. Walaupun suasana perkhemahan tidaklah baik dibandingkan suasana semasa keluar jalan Allah tetapi aku kena teruskan walaupun berada dimana sahaja supaya wujud suasana agama dimana sahaja. Alhamdulillah semua orang yang aku ziarah ke khemah menerima kehadiran aku dengan baiknya.

Pada sebelah pagi pula, aku akan ajak sama-sama peserta yang selalu ikut aku untuk mengejutkan peserta lelaki untuk bangun dan solat subuh secara berjemaah. Memang aku tengok program ni tiada slot untuk pengisian rohani atau ceramah agama. Oleh itu, aku sendiri yang buat program sendiri tanpa ada arahan daripada pihak atasan. Selepas selesai mengimami solat subuh, zikir dan doa maka aku membuat sedikit pengisian melalui kuliah subuh (ala-ala bayan subuh). Kebanyakkan aku cakap mengenai enam perkara yang ada dalam diri sahabat dan diselitkan kisah-kisah tauladan. Alhamdulillah semua peserta lelaki mendengar dengan penuh tumpuan sehinggalah waktu israq nak masuk. Semua perkara yang aku buat ni adalah berdasarkan pembelajaran dan pengalaman aku dalam jemaah usaha atas iman dan amal (orang panggil jemaah tabligh). Amat susah dulu aku nak cakap di depan khalayak ramai tambah lagi cakap bab agama. Alhamdulillah asbab selalu keluar jalan Allah, sedikit-sedikit aku dibiasakan dengan percakapan agama.

Yang paling sedih masa nak berpisah, datang setiap peserta untuk bersalaman minta maaf dan terima kasih pada aku dan pegawai yang lain. Yang paling aku tak dapat tahan, apabila peserta yang kaki gangster, mat rempit dan kaki pukul orang datang pada aku dalam keadaan sedih dan menangis. Aduh sayu bangat aku sit tengok mereka ni. Isk isk isk.., Mereka ni rupanya baik. Kita je salah anggap. Orang lelaki kalau menangis memang susah tetapi bila menangis tu tandanya hatinya baik walaupun perwatakkan adalah jahat. Tiada sesiapa yang dapat bagi hidayat melainkan Allah. Mereka ingin berubah dari berbuat jahat kepada kebaikan tetapi mungkin mereka tidak berkemampuan untuk melawannya hasutan syaitan dan nafsu. InsyaAllah dengan usaha mereka untuk mencari hidayat Allah (termasuk suka mendengar nasihat orang lain), maka Allah akan membuka pintu hidayat. Allah tidak pernah ingin hambaNya gagal tetapi sebaliknya manusialah yang lemah untuk menempah kegagalan.

p/s: Bukan maksud aku untuk berbangga atas apa yang aku buat tetapi hanya untuk berkongsi pengalaman mengendalikan golongan belia yang semakin hari semakin dirisaukan. Lihatlah belia sekarang yang ada di depan mata kita. Ada yang hisap dadah, merokok, merogol anak orang, merempit, dan paling sedih solat ditinggalkan. Solat jika diusahakan akan mampu untuk menghalang perkara mungkar sepertimana yang difirmankan oleh Allah s.w.t iaitu sesungguhnya solat itu dapat mengcegah fasya dan mungkar. Aku teringat kata-kata yang selalu bagi penekanan kepada mereka “Jangan tinggal solat walaupun kita semua ni jahat tahap mana sekalipun dan jangan tinggal solat walaupun baik tahap mana sekalipun”.

Nasihat aku lagi, tengoklah orang Islam dengan penuh kebaikan dan kasih sayang. Jangan pandang saudara kita kita dengan pandangan yang buruk dan benci. Semua orang Islam adalah baik cuma kadang-kadang mereka tidak pandai menggunakan kebaikan itu pada tempat yang betul. Satu senyuman yang ikhlas menjadi asbab untuk Allah s.w.t masukkan ke dalam syurga. Tapi jangan lupa plak dengan hanya satu kejahatan yang dilakukan seperti buruk sangka pada orang lain akan boleh menyebabkan kita dimurkai oleh Allah s.w.t . Oleh itu, nasihat aku kepada diri sendiri dan semuanya, berusahalah untuk melakukan sebanyak mungkin kebaikan dan berusahalah untuk tinggalkan kejahatan yang dilakukan. Jangan salahkan orang yang tidak pandai tetapi salahkan pada diri kita yang tidak jumpa, tidak ajar, tidak nasihat dan tidak doakan mereka!

1 comment:

  1. ehem2. sambil mengetatkan tali leher.
    lalu ak menggemgam jari kanan ku dan mengeluarkan jari telunjuk ku.
    ak arahkan jari telunjuk ku kpd kau lalu ku berkata:
    "tipu3..!!"
    ko kate ko sembunyikan kes tu,
    tp ko g tau smuorg kat blog.
    kira da x tersembunyi la kes nset tu.
    haaaaaaa... toi x?
    huhuhu...

    Betol la pe yg ko ckp tu..
    kite jgn buruk sangke kat org..
    Sentiaselah bersangka baik kpd org.
    toi x ustaz?
    hehe (ak bukan ustaz, ak br nak start..)
    hehe ak paham perasaan ko tu.
    ak pon slalu dipanggil ustazah gak.
    tp bla org tu da kenal ak,
    diorg ckp: menyesal ak pggl ko ustazah.
    adesss.. bleh plak ek.
    huhu.
    tp toi la, ak x layak nak dipggl ustazah..
    adesss...
    pjg plak komen ak kali nih.
    bek ak stop kat sini sblom ak mraban lebih2..
    heeee..

    ReplyDelete

Syarat-syarat KOMEN.

1. Korang boleh nak kutuk, nak kritik, nak nasihat, nak boikot, nak caci, nak maki, nak perli, nak istiharkan perang ke atas diri aku atau apa-apa aje yang korang nak lakukan pada aku… Silakan., ATAU

2. Kalau tak nak buat perkara tu, maka boleh bagi pendapat agar kita dapat ambik manfaat sehingga menjadikan kita lebih matang. Berbeza pendapat takpe sebab tak menjadi punca perselisihan tapi yang jadi perselisihan apabila sikap dalam berbeza pendapat akibat kurang ilmu dan adab sehingga menjadi biadap. ,ATAU

3. Kedua-duanya sekali.

Blog Widget by LinkWithin