July 26, 2009

Teknologi cahaya kunang-kunang?


Aku tetiba risau melihat keadaan ‘kalkatu’ yang berjalan-jalan tengah malam. Di kampus atau luar kampus. Aku teringat kata-kata seorang ustaz yang ketika itu aku sedang menaiki motor bersama beliau. Kemudian dia bagitau “khairil, kita patut fikir risau tengok keadaan sekarang yangmana perempuan-perempuan suka sangat keluar pada waktu malam tanpa mahramnya” Beliau menyambung lagi “Perempuan yang keluar malam ni ibarat kalkatu yang pada mulanya ada sayap dan akhirnya melepaskan sayapnya” Mungkin korang tak faham apa aku cakap dan aku malas explain panjang-panjang kerana takut aku mengeluarkan fatwa plak. Aku ni bukanlah ulama. Tetapi cuma membentuk fikir risau kita semua. Yang ada kuliah atau ada sebab yang mustahak pada waktu malam tu kira ok lah. Yang risau golongan couple yang merayap malam-malam dengan keadaan pakaian yang 'tidak cukup kain' ! Uhukk.. sedih.

Sama-samalah kita fikir nape perempuan yang keluar malam tu dikatakan kalkatu. Apa-apapun disini aku nak lebih menceritakan tentang kehebatan ciptaan Allah s.w.t. Daripada kalkatu kita beralih kepada kunang-kunang yang begitu indah dan cantik pada waktu malam. Kunang-kunang ni ibarat pelita yang menerangi kegelapan malam. Begitulah iman kita. Jika dulu zaman jahiliah dikatakan zaman kegelapan yang mana keadaan masyarakat ketika itu akhlaknya sangat teruk termasuklah menanam anak hidup-hidup, minum arak dalam tengkorak dan banyak lagilah. Dipendekkan cerita, hasil usaha Nabi s.a.w buat dakwah iman ke atas masyarakat pada ketika itu maka daripada zaman jahiliah bertukar menjadi zaman kegemilangan Islam. Begitulah apabila manusia memiliki iman maka segala yang batil akan lenyap.

Walaubagaimanapun, marilah sama-sama kita fikirkan kehebatan Allah s.w.t pada kunang-kunang yang manusia jarang sekali untuk berfikir tentang kehebatan Allah s.w.t melalui ciptaanNya. Sebenarnya, kecanggihan dan kehebatan teknologi cahaya pada kunang-kunang (kelip-kelip) masih tidak dapat ditandingi hingga ke hari ini. Lampu yang dihasilkan oleh kunang-kunang amat efisyen dan optimum, iaitu 98% tenaga cahaya dan hanya 2% tenaga haba. Sebaliknya lampu ciptaan manusia hanya mengeluarkan kira-kira 5% tenaga cahaya dan selebihnya 95% tenaga haba yang dibazirkan. Lampu pada kunang-kunang juga tidak menjadi panas sebaliknya tetap berkeadaan sejuk.

Siapakah yang telah mencipta kunang-kunang dengan teknologi canggih sedangkan pada ketika itu manusia masih meraba didalam kegelapan dan kepekatan malam. Siapakah pula yang telah mencipta kehebatan unta lalu diambil manafaat oleh manusia bagi menghasilkan volkswagen, kehebatan pepatung bagi menghasilkan helikopter, kehebatan burung buat mengilhamkan kapalterbang dan sebagainya.

Apakah semuanya hanya sekadar hasilan dari teori evolusi Darwin dan berbagai teori evolusi yang lain ? Jawabnya, tidak logik ! Kecanggihan teknologi cahaya kurang-kunang mematahkan teori evolusi Darwin dan mengesahkan kewujudan Allah yang Maha Mencipta kunang-kunang tersebut. Allah Maha Besar.

P/s: Mungkin korang tertanya kenapa perempuan yang keluar malam seperti kalkatu. Sama-sama kita fikirkan terlebih dahulu. Apa-apapun, jom kita contohi kunang-kunang yang menerangi kegelapan. (menjadi umat yang terbaik iaitu amar ma'ruf nahi mungkar)

No comments:

Post a Comment

Syarat-syarat KOMEN.

1. Korang boleh nak kutuk, nak kritik, nak nasihat, nak boikot, nak caci, nak maki, nak perli, nak istiharkan perang ke atas diri aku atau apa-apa aje yang korang nak lakukan pada aku… Silakan., ATAU

2. Kalau tak nak buat perkara tu, maka boleh bagi pendapat agar kita dapat ambik manfaat sehingga menjadikan kita lebih matang. Berbeza pendapat takpe sebab tak menjadi punca perselisihan tapi yang jadi perselisihan apabila sikap dalam berbeza pendapat akibat kurang ilmu dan adab sehingga menjadi biadap. ,ATAU

3. Kedua-duanya sekali.

Blog Widget by LinkWithin