March 26, 2009

Hakikat cinta sesama makhluk?

Assalamualaikum… Buat sahabat-sahabat dan adik-adik yang saya sayangi…CINTA… ramai antara kita tperngkap dan tjerat dgn perasaan sndiri. Ya, memang susah utk membuang perasaan cinta. Sbb tu ada org kata, jgn sgja nak cuba2 sbb bila dia dah bcinta, apatah lg cinta yg melanggar syarak, sgt susah nak kikis benda tu kecuali utk org2 yg Allah berikan kekuatan. Sbb syaitan akan cuba sdaya upaya utk mengindahkan percintaan itu dan cuba menyucuk hati kita agar menyetujui pbuatan yg kita buat itu.

Sbb tu Allah ada berfirman kat kita dlm surah ke2 ayat 165(bukak Quran dan bca lg best skit). Dan diantara mnusia ada org2 yg myembah tandingan2 selain Allah; mereka mcintainya sbgmana mreka mcintai Allah. Adapun org2 yg beriman sgt cintakan Allah.

Hati manusia ini, kalu tak cinta pd Allah, dia akan cinta pd selain Allah. Dan kdng2 kita tak perasan dan leka yg cinta kita pd benda slain Allah itu, melebihi cinta pd Allah = menymbah tandingan2 slain Allah sbb myintai tandingan2 itu mcm kita myintai Allah. Ye tak?

Bayangkan kalu Allah tanya kita di akhrat, adakah kita myembah Dia atau selainNya? Jika syarat menyembah itu adlah dgn myintai. Bayangkan kita mgikut hawa nafsu kita lebih bbnading dgn perintah Allah. Astaghfirullah..

Sbb klu org cintakan Allah, dia takkan buat maksiat, dia takut bila ajak kaum lain jantina keluar utk buat apa2 aje, Allah akan murka kat dia dan dia tidak tgolong dikalangan org2 beriman. Tengoklah sendiri dlm kampus.. xkiralah usm ke, um ke, upm ke.. rata2 yg blm bkhwin naik motor sama2 . Ya Allah sedih tgk keadaan mcm ni. Bayangknlah kalu tgh naik motor tu.. insident dan mati.. adakah sempat bertaubat? Ya Allah berikanlh kefahaman agama kpd kami semua..

Dan dia sgt faham ayat hijab yg Allah turunkan pd dia 33;53.. dan sgt akur yg dia perlu menundukkan pdangan setiap kali berada di hadapan sesiapa sahaja.

Firman Allah yg bermaksud “kataknlh kpd org laki-laki yg beriman”hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yg demikian itu adalah lebih suci bg mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg mereka perbuat”(An-Nur 30-31) .

Hal ini kerana dr pndangan matalah, akan berlakunya pelbgai bentuk zina yg lain. Pandangan mata ni selalu menipu.. ingatlah.. yg cantik tu akan pudar kalu kita cintai seseorg krn cantik..bkn semata2 mgarap redha Allah.

Kita x perlu cemburu jika kwn kita yg larut dgn percintaan… mereka sbnarnya terperangkap dlm penjara cinta…mereka dibelenggu perasaan yg x mampu mereka keluar dr itu…kita perlu ambik usaha utk membantu mereka, bawa mereka utk kenal Allah…kerna cinta mnusia itu sering mgundah gelanakan hati dan kebahagiaannya cuma sementara , jika kahwin adalah matlamat utuma, itu tidak semestinya menjanjikan kebahagiaan yg hakiki kerana bg seorng mukmin itu, kebhagian yg paling mbhagiakan adalh apb dia mendpt redha TuhanNya dan itulah mengatasi segala-glanya.(Al-Anfal:2).


Sayang…
Jiwa pemuda yg sepatutunya berkibar bak singa di padang pasir menjd kuncup kerana terjerat dgn percintaan.

Sayang… Jiwa pemudi yg sepatutnya disirami dgn kesopanan dan kesolehan di dada menjdi kotor dek cinta yg ternoda.

Sepatutnya kita mgimpikan perkahwinan yg barakah… perkahwinan yg barakah itu hanya boleh didapti apb detik2 awal pertemuan turut diberkati, menurut syarak, bebas dr nafsu syawat… bayangkan… jika langkah kita silap dr sekarang akan memberi meneffect anak2 kita..cucu cicit kita dan keturunan kita.. wa iyazubillah..

Bukan takde cara nak approach teman hidup. Jika kita bersedia utk berumah tangga blh shaja melalui org tgh yg lebih mengenali insan tersebut. Takut terlepas jodoh??? Bukankah Allah telah meyakinkan kita. “(lazimnya) perempuan2 jahat adalah utk lelaki jahat dan lelaki2 yg jahat utk permpuan2 jahat; dan (sebaliknya) perempuan2 yg baik utk lelaki2 yg baik, dan lelaki2 yg baik utk permpuan2 yg baik. Mereka(yg baik) itu akan beroleh pengampunan(dr Allah) dan pengurniaan yg mulia (An-Nur:26)

Bukankah Allah itu ada utk kita letakkan segala puncak harapan?

Memang susah nak kawal nafsu..tambah2 lagi di zaman muda spt kita, hidup di akhir zaman , maksiat berlaku di dpn mata merata2..kehendak hati sentiasa bergelojak…kerana itu Rasulullah sarankan utk mereka yg mampu utk berkahwin, jika tak mampu…berpuasalah…kerana puasa itu dpt menurunkan kehendak hawa nafsu.

Ikat hati kita dgn Allah kerana mereka yg bersama Allah takkan pernah merasa kesepian dan keseorangan…dan sebaik2 bekal adalah taqwa..(Al-Araf:201) sbb syaitan akan goda dan masuk hati kita di tempat yg paling kita lemah sekali.

Marilah sama2 kita menjaga hati kita..

Bersabarlah wahai pemuda sekalian, tahanlah pandangan mata anda..

Bersabarlah wahai pemudi, sesungguhnya anda adalah spt tombol pintu… adalah menjadi hak anda utk membuka pintu kpd sesiapa shj..tahanlah pintu itu dr mereka yg bukan mjd hakmu… jagalah pintu itu, sehinggalah yg hak itu dpt mjd milikmu secara halal..

Tu je qalam utk kali nih… sekadar meluahkan rasa hati yg galau melihat sahabat2 dan adik2 yg dicintai bergelumangan di dalam kancah yg serupa. Apatah lg apb cinta dijelmakan dlm bentuk perbuatan, dating..etc…etc.. Sahabat2 dan adik2 skalian, nasihatkan saya juga dikala terlupa (Al-Asr 1-3). Jika kau menyintai nasihat maka nasihatkanlah saya setiap masa. Saya ni mnusia lemah..ada jgk buat salah dan silap.. so nsihatkn saya dikala saya lalai dihanyut arus dunia yg penuh tipu daya ni.. ingat.. cinta x salah kerna ia fitrah mnusia..ingin mcintai dan dicintai..Ingat!
Perkara yg dirasai sblm perkahwinan dgn kekasih TIDAK @ TIDAK SAMA apa akan dapat dirasai slps perkahwinan. Lastly,doakn saya menjadi hambaNya yg selalu bersyukur dan mendapat pasangan yg solehah dan anak2 yg membantu agama Allah.. ameen..



p/s : (cinta monyet dan cinta nafsu menodai kesucian dan keluhuran cinta!)


3 comments:

  1. Subhanallah.

    Just LOVE this post so much!.
    Well done for the good job.
    Moga Allah merahmati.

    Salam

    ReplyDelete
  2. aku malas bace,tp aku tau this article really good...but sometime when i see all my friends have one(gf)the feeling to also have one arise abruptly....so how?can u answer me...

    ReplyDelete

Syarat-syarat KOMEN.

1. Korang boleh nak kutuk, nak kritik, nak nasihat, nak boikot, nak caci, nak maki, nak perli, nak istiharkan perang ke atas diri aku atau apa-apa aje yang korang nak lakukan pada aku… Silakan., ATAU

2. Kalau tak nak buat perkara tu, maka boleh bagi pendapat agar kita dapat ambik manfaat sehingga menjadikan kita lebih matang. Berbeza pendapat takpe sebab tak menjadi punca perselisihan tapi yang jadi perselisihan apabila sikap dalam berbeza pendapat akibat kurang ilmu dan adab sehingga menjadi biadap. ,ATAU

3. Kedua-duanya sekali.

Blog Widget by LinkWithin